Δεν προκαλεί εντύπωση η θέση της Ελλάδας στον τομέα ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας
Η χώρα μας παρουσιάζει μια από τις χαμηλότερες επιδόσεις στην Ευρώπη των 28.

Τρίτη από το τέλος μεταξύ των 28 κρατών-μελών της ΕΕ κατατάσσεται η Ελλάδα, όσον αφορά τις επιδόσεις της στον τομέα της ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας.

Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα του δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας για το 2017 (DESI) που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τις Βρυξέλλες.

Πρόκειται για ένα εργαλείο που παρουσιάζει τις επιδόσεις των 28 κρατών-μελών σε ένα μεγάλο φάσμα τομέων, από τη συνδεσιμότητα και τις ψηφιακές δεξιότητες μέχρι την ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων και των δημόσιων υπηρεσιών. Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι η Ευρώπη σημειώνει πρόοδο αλλά το χάσμα εξακολουθεί να είναι πολύ μεγάλο μεταξύ των προηγμένων ψηφιακά χωρών και των χωρών με τις χαμηλότερες επιδόσεις. Χρειάζονται περισσότερες προσπάθειες και επενδύσεις για την πλήρη αξιοποίηση της ψηφιακής ενιαίας αγοράς, αναφέρει στη σχετική ανακοίνωσή της η Επιτροπή.

Η Δανία, η Φινλανδία, η Σουηδία και οι Κάτω Χώρες προηγούνται φέτος ως προς τον δείκτη DESI και έπονται το Λουξεμβούργο, το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία. Οι τρεις ψηφιακοί «πρωταθλητές» της ΕΕ είναι και παγκόσμιοι πρωταθλητές έχοντας ξεπεράσει τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Σλοβακία και η Σλοβενία είναι οι χώρες της ΕΕ που έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη πρόοδο. Παρά τις κάποιες βελτιώσεις, αρκετά κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων η Πολωνία, η Κροατία, η Ιταλία, η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρουμανία, εξακολουθούν να υστερούν όσον αφορά το ψηφιακό τους περιβάλλον σε σύγκριση με άλλα κράτη-μέλη.

Σημειώνεται ότι ο δείκτης ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας είναι ένας σύνθετος δείκτης για τη μέτρηση της προόδου στον ψηφιακό τομέα μέσω των εξής πέντε συνιστωσών:

1 Συνδεσιμότητα. Αφορά: σταθερά ευρυζωνικά δίκτυα, ευρυζωνικές κινητές επικοινωνίες, ευρυζωνικές ταχύτητες και τιμές.

Όσον αφορά συνολικώς την ΕΕ αναφέρεται ότι η συνδεσιμότητα βελτιώθηκε, αλλά δεν αρκεί για να καλύψει τις μελλοντικές ανάγκες. Συνολικά το 76% των ευρωπαϊκών νοικοκυριών μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ευρυζωνική σύνδεση υψηλής ταχύτητας (τουλάχιστον 30 Mbps) και σε ορισμένα κράτη-μέλη ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των νοικοκυριών μπορεί ήδη να έχει πρόσβαση σε δίκτυα ικανά να παρέχουν ταχύτητες 100 Mbps ή και παραπάνω. Επιπλέον, πάνω από το ένα τέταρτο των νοικοκυριών διαθέτει συνδρομή.

Ο αριθμός των συνδρομών κινητών δεδομένων αυξάνεται επίσης: από 58 συνδρομητές ανά 100 άτομα το 2013, έφθασαν τους 84 το 2016. Εν τω μεταξύ, η κίνηση στο Διαδίκτυο αυξάνεται (κατά 20% ετησίως) και πάνω από 40% κάθε χρόνο στα κινητά δίκτυα. Οι κινητές υπηρεσίες 4G καλύπτουν το 84% του πληθυσμού της ΕΕ. Όλα αυτά δεν αρκούν όμως για να καλυφθούν οι αυξανόμενες ανάγκες για ταχύτητα, ποιότητα και αξιοπιστία των συνδέσεων στο μέλλον, επισημαίνει η Επιτροπή.

Όσον αφορά την Ελλάδα αναφέρεται ότι παρουσιάζει ευρεία διαθεσιμότητα σταθερών ευρυζωνικών συνδέσεων, αλλά η διείσδυσή τους προχωρεί με αργούς ρυθμούς. Η τιμή είναι σχετικά υψηλή, η μετάβαση σε γρήγορες ευρυζωνικές συνδέσεις είναι πιο αργή απ’ ό,τι σε άλλες χώρες της Ε.Ε. και η Ελλάδα παραμένει τελευταία στην κάλυψη NGA ανά νοικοκυριό.

2. Ανθρώπινο κεφάλαιο. Αφορά: Χρήση του Διαδικτύου, βασικές και προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες.

Όσον αφορά την ΕΕ, αναφέρεται πως το 79% των Ευρωπαίων συνδέεται με το Διαδίκτυο τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, που σημαίνει αύξηση κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με πέρυσι. Το 78% των χρηστών του Διαδικτύου το χρησιμοποιεί για να παίξει ή να τηλεφορτώσει μουσική, ταινίες, εικόνες ή παιχνίδια. Συνολικά, το 70% των Ευρωπαίων χρηστών του Διαδικτύου διαβάζει τις ειδήσεις ηλεκτρονικά (64% το 2013), το 63% κάνει χρήση των κοινωνικών δικτύων (57% το 2013), το 66% πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές (61% το 2013), το 59% χρησιμοποιεί ηλεκτρονικές τραπεζικές υπηρεσίες (56% το 2013) και το 39% πραγματοποίησε τηλεφωνικές κλήσεις μέσω Διαδικτύου (33% το 2013), στοιχεία που δείχνουν μια σταδιακή αύξηση τα τελευταία χρόνια.

Σε σχέση με την Ελλάδα αναφέρεται ότι περισσότεροι άνθρωποι συνδέονται στο Διαδίκτυο, αλλά το επίπεδο δεξιοτήτων παραμένει χαμηλό. Ωστόσο, ο αριθμός των πτυχιούχων θετικών επιστημών και τεχνολογίας είναι σχετικά υψηλός, γεγονός που αποτελεί καλό οιωνό για το ψηφιακό μέλλον της Ελλάδας.

3. Χρήση του Διαδικτύου. Αφορά: Χρήση από τους πολίτες του περιεχομένου, των επικοινωνιών και των επιγραμμικών (on-line) συναλλαγών.

Όσον αφορά την ΕΕ, αναφέρεται πως, παρότι ως σύνολο παρήγαγε περισσότερους αποφοίτους στους τομείς των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (19 απόφοιτοι ανά 1.000 άτομα ηλικίας γύρω στα 20) και διαθέτει περισσότερους ειδικούς ΤΠΕ στο εργατικό δυναμικό της (3,5% το 2015 σε αντίθεση με 3,2% το 2012), οι μισοί σχεδόν Ευρωπαίοι (44%) εξακολουθούν να υστερούν σε βασικές ψηφιακές δεξιότητες όπως η χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η επεξεργασία εργαλείων ή η εγκατάσταση νέων συσκευών.

Σε σχέση με την Ελλάδα αναφέρεται πως οι Έλληνες είναι ενεργοί χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και επιγραμμικού περιεχομένου. Κατά το παρελθόν έτος, όλο και περισσότεροι χρήστες άρχισαν να χρησιμοποιούν επιγραμμικές τραπεζικές υπηρεσίες.

4. Ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας. Αφορά: Ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων και ηλεκτρονικό εμπόριο.

Σε γενικές γραμμές αναφέρεται ότι οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις υιοθετούν όλο και περισσότερο ψηφιακές τεχνολογίες, όπως η χρήση επιχειρηματικού λογισμικού για την ηλεκτρονική ανταλλαγή πληροφοριών (από 26% το 2013 στο 36% των επιχειρήσεων το 2015) ή η αποστολή ηλεκτρονικών τιμολογίων (από 10% το 2013 στο 18% το 2016). Το ηλεκτρονικό εμπόριο από ΜΜΕ αυξήθηκε επίσης ελαφρά (από 14% το 2013 σε 17% των ΜΜΕ το 2016). Ωστόσο, λιγότερες από τις μισές από αυτές τις επιχειρήσεις πραγματοποιούν πωλήσεις σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Ως προς την Ελλάδα αναφέρεται ότι προχωρεί με αργούς ρυθμούς. Οι εταιρείες χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά είναι λιγότερο πρόθυμες να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες όπως το υπολογιστικό νέφος και η RFID. Αυξάνεται ο αριθμός των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς διαύλους για πωλήσεις, αλλά όχι για διασυνοριακές πωλήσεις.

5. Ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες. Αφορά: Ηλεκτρονική διακυβέρνηση.

Όσον αφορά συνολικώς την ΕΕ, αναφέρεται πως το 34% των χρηστών Διαδικτύου επέστρεψε συμπληρωμένα δελτία σε ηλεκτρονική μορφή στη δημόσια διοίκηση αντί για δελτία σε χαρτί (από 27% το 2013). Περισσότερες και συνεχώς πιο περίπλοκες υπηρεσίες διατίθενται στο Διαδίκτυο, για παράδειγμα, όσοι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο μπορούν να ενημερώνουν ηλεκτρονικά τις αρχές για την αλλαγή διεύθυνσης, τη γέννηση παιδιού και άλλα σημαντικά θέματα.

Ως προς την Ελλάδα, τέλος, αναφέρεται ότι έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά την παροχή ανοιχτών δεδομένων, αν και όχι τόσο ταχεία όσο άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο αριθμός των χρηστών υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αυξάνεται επίσης ελαφρώς, αλλά η προσφορά ηλεκτρονικών δημόσιων υπηρεσιών είναι πολύ κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ



Θέλετε να λαμβάνετε πρώτοι τις ενημερώσεις μας; εγγραφείτε τώρα
IT Special Advisor