Γράφει : Δρακόπουλος Άγγελος, Πληροφορικής και CEO του ΕΑΠhelp

Έντονες αντιδράσεις έχουν καταγραφεί τις τελευταίες μέρες τόσο στην ακαδημαϊκή κοινότητα όσο και στην φοιτητική με κύριο θέμα την συγχώνευση του το Ελληνικού Ανοικτού πανεπιστημίου με το ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδος.
eap-stoxoi-theseis-sygxoneusi

Τόσο από πλευράς μου όσο και πολλών άλλων φοιτητών και αποφοίτων συναδέλφων  εκφράσαμε, και θα εκφράζουμε, καθημερινά την ανησυχία μας για το μέλλον του ΕΑΠ τόσο κατά την διάρκεια των σπουδών όσο και πολύ αργότερα από αυτές,  θέλοντας να προσφέρουμε ένα μικρό λιθαράκι στην αναβάθμιση του Πανεπιστημίου.

Πραγματικά συντάσσομαι με την άποψη του ότι  "Μέσα σε ένα τοπίο προβλημάτων της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης, το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) φαντάζει ένα πετυχημένο παράδειγμα.

20 χρόνια μετά τη δημιουργία του μπορεί να περηφανεύεται ότι από τα προγράμματά του έχουν αποφοιτήσει 28049 φοιτητές, ενώ σήμερα είναι εγγεγραμμένοι 19.054 προπτυχιακοί φοιτητές και 18.509 μεταπτυχιακοί φοιτητές.

Και το κατάφερε αυτό συνδυάζοντας την εξ αποστάσεως με την ανοιχτή εκπαίδευση δίνοντας σε χιλιάδες ανθρώπους μια δεύτερη ευκαιρία να αποκτήσουν υψηλού κύρους ακαδημαϊκούς τίτλους αλλά και να διευρύνουν τους μορφωτικούς τους ορίζοντες."(πηγή: in.gr)


Με την τελευταία ανακοίνωση του Προέδρου του ιδρύματος, κ. Καρδάση, ότι ξεκίνησαν συζητήσεις για τη συγχώνευση του ΕΑΠ με σχολές του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας βρήκε όλους αντίθετους και ασκώντας σοβαρές επικρίσεις για την έλλειψη ενημέρωσης για αυτή την πρωτοβουλία όχι μόνο σε επίπεδο μελών ΔΕΠ αλλά ακόμη και σε επίπεδο διοικούσας επιτροπής και φοιτητών.

Ενδεικτική από αυτή την άποψη η επιστολή που έστειλαν οι τρεις Κοσμήτορες του ΕΑΠ και ο εκπρόσωπος των μελών ΔΕΠ στη Διοικούσα
«1.      Η πρωτοβουλία σας αυτή δεν υπέχει καμίας νομιμοποίησης, από τη στιγμή που δεν την εκφράσατε ή δεν τη θέσατε υπόψη οιουδήποτε ακαδημαϊκού  οργάνου.

2.      Η αναφορά εκ μέρους σας στα πλεονεκτήματα μίας τέτοιας συγχώνευσης, ακόμα και υπό τις προϋποθέσεις που αναφέρατε ότι θέσατε και εξασφαλίσατε από τον κ. Υπουργό, θεωρούμε ότι αποτελούν απλώς το “χρύσωμα του χαπιού”.

3.      Ο αντίκτυπος στους φοιτητές, τωρινούς και μελλοντικούς του ΕΑΠ, ενός τέτοιου εγχειρήματος συγχώνευσης ανοικτού και εξ αποστάσεως πανεπιστημίου με ένα συμβατικό πανεπιστήμιο (εγχείρημα το οποίο παγκοσμίως δεν έχει προηγούμενο), θα είναι μεγάλος, καθώς θα αλλοιωθεί ανεπιστρεπτί ο χαρακτήρας του ιδρύματος.

4.      Οι επιπτώσεις στην ήδη επιβαρυμένη διοικητική λειτουργία του ιδρύματος θα είναι απροσδιόριστες, καθώς η συγχώνευση μεγάλου αριθμού διοικητικού προσωπικού από το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, θα δημιουργήσει περαιτέρω δυσλειτουργίες στο διοικητικό μηχανισμό του ΕΑΠ, θέτοντας σε κίνδυνο και τη μελλοντική προκήρυξη από το ΑΣΕΠ της ΚΥΑ, μερικώς ή στο σύνολό της.»(πηγή:in.gr)


Καθώς και την ανακοίνωση του κ. Αυγουστίνου Δημητρά Εκπρόσωπο των καθηγητών του ΕΑΠ την οποία και δημοσιεύσαμε.

Μόλις τον προηγούμενο μήνα ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία, κατ’ άρθρον στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις»,

Το ιστορικό των συγχωνεύσεων 


Από τον Μάιο του 2018 που παρακολουθούμε την υπόθεση με αφορμή την συνέντευξη τύπου του κ. ο Υφυπουργού  Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Δημήτρη Μπαξεβανάκη  όπου κάνει σαφέστατο το ότι "Τελευταία εξέλιξη στο ζήτημα αποτελεί η συνεδρίαση της Κοινής Επιτροπής του Πανεπιστημίου Πατρών με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας την ερχόμενη εβδομάδα στο Υπουργείο Παιδείας, ώστε να ολοκληρωθεί σύντομα ο κύκλος που θα καταλήξει στο νέο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο νομό. Από το σημείο αυτό ξεκινάει και η σημαντική δουλειά του Υπουργείου, ώστε τα τμήματα που θα λειτουργήσουν το 2019 και θα ενταχθούν στο μηχανογραφικό τη νέα σχολική περίοδο, να βρουν τους νέους φοιτητές σε συνθήκες στέγασης με τη σοβαρότητα που αρμόζει"(πηγή patrisnews.com)


Ωστόσο  σε Ανακοίνωση της Πολυτεχνικής Σχολής Πατρών θεωρεί ότι η διαδικασία που ακολουθείται είναι «αντικανονική και αντίθετη με την αυτονομία των ΑΕΙ, ενώ η σειρά νομοσχεδίων για τις συγχωνεύσεις σε άλλα πανεπιστήμια δεν αφήνει κανένα περιθώριο ακαδημαϊκής προσέγγισης (π.χ. ένταξη διδασκόντων χωρίς εφαρμογή της διαδικασίας εκλογής μελών ΔΕΠ σύμφωνα με τη νομοθεσία) και υποβαθμίζει την ποιότητα των σπουδών (π.χ. αριθμός εισακτέων, επαγγελματικά δικαιώματα Μηχανικών)».

Ακόμα ξεκαθαρίζει προς την ηγεσία του ΑΕΙ αλλά και προς το υπουργείο Παιδείας ότι «δεν αποδέχεται την οποιαδήποτε εμπλοκή της στη διαδικασία της συγχώνευσης, είτε άμεσα μέσω της απορρόφησης των φοιτητών και της ένταξης των καθηγητών ΤΕΙ σε θέσεις ΔΕΠ και της δημιουργίας νέων τμημάτων ή σχολής τεχνολογικής κατεύθυνσης, είτε έμμεσα μέσω της δημιουργίας “Γενικών Τμημάτων” άνευ αντικειμένου. Στη δεδομένη συγκυρία, είναι πιο επιτακτική από ποτέ η ενίσχυση της Σχολής σε ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους και υποδομές, η μείωση των εισακτέων και η αναζήτηση κάθε πρόσφορης διαδικασίας αναβάθμισης και ανάπτυξης της Σχολής σε όλα τα επίπεδα σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις και πρότυπα».

Καθώς και αντιδράσεις από τον πρόεδρο της ΠΟΣΔΕΠ κ. Στάθη Ευσταθόπουλο έχοντας ζητήσει από το υπουργείο να τους ανοίξει τον δρόμο για θέσεις πανεπιστημιακών. Επίσης, πρότεινε η ΠΟΣΔΕΠ να ζητήσει την επαναφορά της μονιμότητας στη βαθμίδα του λέκτορα.

Ο κ. Ευσταθόπουλος,  ανέφερε ότι έθεσε το αίτημα με το επιχείρημα ότι αφού το υπουργείο «μετατρέπει» τους καθηγητές εφαρμογών των ΤΕΙ σε λέκτορες, πρέπει να δώσει στους ΕΔΙΠ τη δυνατότητα να κριθούν για προαγωγή στη βαθμίδα του λέκτορα.(πηγή kathimerini.gr )

 Εν εξελίξεων αυτών, και παράλληλα, το υπουργείο προωθεί Το τελικό Σχέδιο Νόμου για το νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο άμεσο πλέων "αντίπαλο"  του ΕΑΠ και νέο παίκτη στην σκακιέρα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Το  Νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο μετά τη συγχώνευση των ΤΕΙ Θεσσαλονίκης , Αν. Μακεδονίας Θράκης και Κ. Μακεδονίας θα υλοποιούνται εξ αποστάσεως προπτυχιακά προγράμματα και στην ελληνική γλώσσα με δια διαδικασίες  όπως ακριβώς και στο ΕΑΠ σήμερα. Ουσιαστικά η Ελλάδα αποκτά ένα ακόμη ΕΑΠ με έδρα την Θεσσαλονίκη, Διεθνούς εμβέλειας. (πηγή Υπουργείο Έρευνας και Θρησκευμάτων).

Επιπρόσθετα μόλις μια μέρα πριν την επίμαχη ενημέρωση του προέδρου του ΕΑΠ προς τους φοιτητές, ο Βουλευτής Αχαϊας ΝΔ, Ανδρέας Κατσανιώτης μετά την κοινοποίηση της επιστολής μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ, που εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους, για  την προαναγγελία της πιθανής συγχώνευσης του με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στον Υπουργό Παιδείας  με θέμα: ΄΄Κλειστές΄΄ και αδιαφανείς διεργασίες για το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο"
καταθέτοντας εκτός των άλλων "...Ειδικότερα, το διπολικό σχήμα που έχει μέχρι σήμερα γνωστοποιηθεί, δηλαδή ένας πόλος δια ζώσης και ένας πόλος για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είναι ένα ακαδημαϊκό και νομικό μόρφωμα, το οποίο δεν έχει προηγούμενο στα διεθνή ακαδημαϊκά δρώμενα." (πηγή:thebest.gr)

Μόλις προχθές με άρθρο της η Καθημερινή παρουσιάζει την δημιουργία Νέου πανεπιστήμιου Αιτωλοακαρνανίας εάν τελεσφορήσει ένα από τα σενάρια για την τύχη του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος.

Μέσα σε αυτό το θολό τοπίο και τόσο εύπλαστο υπό την έννοια των συσχετισμών δυνάμεων και συμμαχιών,  Πανεπιστημίων -ΤΕΙ-Σχολών -Πρυτάνεων , ο πρόεδρος του ιδρύματος του ΕΑΠ στην συνέντευξή του που δημοσιεύσαμε πραγματοποίησε προγραμματισμένη ενημέρωση φοιτητών την οποία  κατά την δική μου γνώμη θεωρώ άστοχη και καθοδηγούμενη.

Προσπαθώντας να κάνει ένα απολογισμό έργου της δική του προεδρίας , προέβη σε σημαντικές δηλώσεις τις οποίες και παρακολούθησα εμβρόντητος .

Τα στοιχεία για την συγχώνευση του ΕΑΠ


Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Προέδρου" παρέλαβε ένα τέλμα "., χαρακτηρίζοντας ως "απαράδεκτα" τα βασικά προγράμματα το υλικό καθώς και επιλογές ορισμένων ΣΕΠ που έγιναν κατά το παρελθόν.

Αυτές βέβαια οι γενικές και οριζόντιες δηλώσεις  του προέδρου σαφώς έκρυβαν απλά την δική του αυτοπροβολή. Το ΕΑΠ επί 20 χρόνια και με 40.000 και ένα υψηλό αριθμό ΣΕΠ, όλων μέλη ΔΕΠ, δημιούργησε και κράτησε την υπόστασή του πολύ πριν τον διορισμό του κ.Καρδάση.

Σαφώς προγράμματα σπουδών δέχονταν βελτιώσεις ή αλλαγές σε υλικό αλλά με κανέναν τρόπο δεν θα μπορούσε να τα κρίνει ως "απαράδεκτα". Το ΕΑΠ δεν το ανακάλυψε ξαφνικά ούτε είναι δημιούργημα της κυβέρνησης.

Εκτός αυτού παρουσίασε μια εικόνα ενός πανεπιστημίου στους φοιτητές με αλόγιστες δαπάνες με φωτογραφικούς διαγωνισμούς, εκδόσεων βιβλίων με υπέρογκα κόστη και γενικά μια εικόνα παρακμής και διαφθοράς εντός του πανεπιστημίου και κατασπατάλησης χρήματος.

Αν ισχύουν όλα αυτά γιατί ο Πρόεδρος δεν προσέφευγε στην δικαιοσύνη να καταγγείλει την διαφθορά ;

Αν μη τι άλλο, τέτοιες δηλώσεις προς τους  φοιτητές ή και  φοιτητικούς συλλόγους, που  ουσιαστικά είμαστε  παρατηρητές των εξελίξεων ,και  δεν έχουμε άμεση εμπλοκή στην διοίκηση του πανεπιστημίου επί χρόνια, γεννούν μόνο συναισθήματα θυμού απέναντι και προς το Ίδρυμα.

Για πιο λόγο ο πρόεδρος διάλεξε να κάνει κάτι τέτοιο; Γιατί να στρέψει τους φοιτητές ενάντια στο Ίδρυμα;  Πέρα από την ενίσχυση  της δικής του εικόνας ως "σωτήρα" του ΕΑΠ, υπονομεύει  εσκεμμένα το Ίδρυμα   αποδομώντας  την εικόνα του του ιδρύματος με σκοπό να ταυτιστεί και να ενταχθεί στον ισχύοντα νόμο περί συγχωνεύσεως των ΑΕΙ.

Έτσι ένα διεφθαρμένο και  παρηκμασμένο  ΕΑΠ  θα πρέπει, σύμφωνα με την  πρότασή του Προέδρου, να "αναβαθμιστεί" συγχωνευόμενο με το ΤΕΙ Δυτικής Πελοποννήσου, βάζοντας ουσιαστικά τους τίτλους τέλους για το Ίδρυμα, όταν από τα χείλη του Πρόεδρου του Ιδρύματος  ακούγονται και μάλιστα σε δραματικό ύφος ότι,

το ίδρυμα ως έχει δεν μπορεί να προχωρήσει.
   
Χρειάζεται κάποια ερμηνεία η δήλωση αυτή; Σαφώς και όχι ,αποτελεί ξεκάθαρη ένταξη του ΕΑΠ,  ως αυτόνομο ίδρυμα μέσα στο χάρτη αλλαγών που προωθεί η κυβέρνηση.

Δεδομένου των αλλαγών περί συγχωνεύσεων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε όλη την ελληνική επικράτεια ,σύμφωνα με το σχέδιο νόμου του υπουργείου και νόμο ως μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας από το 2012 προς τους δανειστές, (επιτρέψτε μου να μην επεκταθώ άλλο σχετικά με πολιτικά και κομματικά ζητήματα και επιλογές) δημοσιεύσαμε  το ισχύον νόμο ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4485/2017 που εκτός των άλλων ρητά και δίχως παρερμηνεία ορίζει τα περί "Ίδρυσης, συγχώνευσης, κατάτμησης, μετονομασίας, κατάργησης και μεταβολής έδρας Α.Ε.Ι. "  .

Συγκεκριμένα στο Άρθρο 5 ορίζει το πότε τα πανεπιστημιακά ιδρύματα “...ιδρύονται, συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται Α.Ε.Ι. και μεταβάλλεται η έδρα τους.." (πηγή:Νόμος ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4485/2017)

Κανένας όμως από τους παρακάτω λόγους που αναφέρονται στον νόμο, δεν συντρέχει για το ΕΑΠ

".....α) είναι αναγκαίο για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων αναγκών για την ανάπτυξη της ανώτατης εκπαίδευσης ή για την καλλιέργεια νέων επιστημονικών, καλλιτεχνικών και τεχνικών πεδίων ή πεδίων διεπιστημονικού χαρακτήρα, που κρίνονται απαραίτητα για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας και δεν καλύπτονται με επάρκεια από τα Α.Ε.Ι. που λειτουργούν
ή
β) επιβάλλεται από τον δυσανάλογα μεγάλο ή μικρό ετήσιο αριθμό φοιτητών ή αποφοίτων ανά μέλος Δ.Ε.Π. σε ένα Α.Ε.Ι.
ή
γ) η λειτουργία μεμονωμένων Α.Ε.Ι. όχι μόνο δεν δικαιολογείται επιστημονικά αλλά, αντιθέτως, δυσχεραίνει την έρευνα και τη διδασκαλία στα αντίστοιχα γνωστικά πεδία
ή
δ) συνάδει με τις οικονομικές και κοινωνικές αναπτυξιακές ανάγκες και τις δυνατότητες της χώρας ή μιας συγκεκριμένης περιφέρειας....
"

Η πρόταση του Προέδρου και ο αντίλογος


    Αυτοδιοίκητο και Αυτόνομο ΕΑΠ
      Ωστόσο ο Πρόεδρος του ιδρύματος προχώρηση σε έναρξη συζήτησης συγχώνευσης παρουσιάζοντας μια πρόταση που περιλαμβάνει πάγια ίσως αιτήματα του ΕΑΠ για αυτονομία και αυτόνομη διοίκηση, τόσο των φοιτητών όσο και του ακαδημαϊκού χώρου λες και είναι υπό διαπραγμάτευση.

      Ένας πιο προσεκτικός αναγνώστης  θα καταλάβαινε ότι το σχέδιο νόμου του Υπουργείου ανακηρύσσει αυτοδίκαια το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ, όπως άλλωστε ορίζεται από πολλούς άλλους νόμους και προεδρικά διατάγματα που δεν είναι της παρούσης να αναφερθούν.

      Κατάργηση παλαιών Προγραμμάτων Σπουδών

      Σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου του Προέδρου κατά την συγχώνευση τα "απαράδεκτα" παλαιά προγράμματα σπουδών θα πρέπει να καταργηθούν, σε ποσοστό 30% . ¨Όσα δεν καταργηθούν θα αναμορφωθούν σε νέα δομή, τίτλου και εμφάνισης και περιεχομένου. Απέφυγε όμως να κατονομάσει ποια προγράμματα θα καταργηθούν.

      Δημιουργία νέων Προγραμμάτων Σπουδών Προπτυχιακών και Μεταπτυχιακών τίτλων

      Η συγχώνευση σύμφωνα πάντα με τον Πρόεδρο του ιδρύματος θα επιφέρει "ανανέωση " στο ΕΑΠ.
      Ουσιαστικά αυτή η  πολυπόθητη "ανανέωση " του προέδρου δεν είναι τίποτα άλλο από την αυτονόητη δημιουργία Τμημάτων ίσως και Σχολών εντός του ΕΑΠ οι οποίες θα προστεθούν προερχόμενες από τα αντίστοιχα τμήματα και Σχολές του ΤΕΙ. Κατά συνέπεια παίζουμε με τις λέξεις.
      Είναι φυσικό ότι το πλήθος των φοιτητών του ΤΕΙ Δυτ. Πελοποννήσου θα αφομοιωθεί από το ΕΑΠ καθώς των τμημάτων και των σχολών του, όπως και στο ΕΑΠ έτσι και στο ΤΕΙ τμήματα και σχολές θα καταργηθούν ή θα τροποποιηθούν για να προσαρμοστούν στο νέο πλαίσιο.
      Ότι θα ισχύσει για το ΕΑΠ θα ισχύσει και σε μεγαλύτερο βαθμό και στο ΤΕΙ. Τίποτα παραπάνω από μια απλή λογική σκέψη, και απόρροια της συγχώνευσης.

      Αύξηση των μελών ΔΕΠ σε 120 με 130 άτομα

      Φυσικό επακόλουθο της συγχώνευσης αλλά δεν αποτελεί καμία μορφής αναβάθμισης αφού μεταφέρεται αυτοδικαίως το ανωτέρω μόνιμο προσωπικό του ΤΕΙ στο δυναμικό του Πανεπιστημίου. όσο για την κάλυψη του διοικητικού προσωπικού θα πληρωθεί με  290 περίπου μόνιμους διοικητικούς υπαλλήλους σύμφωνα με την προκήρυξη διαγωνισμού .  
      Ο πρόεδρος του ιδρύματος ανέφερε ότι τώρα στο ΕΑΠ υπάρχουν 180 υπάλληλοι, συμβαχιούχοι και μη, συνεπώς περιμένουμε άλλους περίπου 100 για την πλήρωση των θέσεων.
      Και μου δημιουργείται το ερώτημα : Οι Υπάλληλοι των ΤΕΙ θα απολυθούν ;  Η απάντηση δική σας...

      Δημιουργία Πρυτανείας , Συγκλήτου κτλ.

      Το επιχείρημα του Προέδρου δεν είναι αίτημα προς διαπραγμάτευση, αλλά φυσική απόρροια του Συντάγματος του Ελληνικό Κράτους και του νόμου των συγχωνεύσεων. Κανένα πανεπιστήμιο στην Ελληνική Επικράτεια δεν υπάρχει χωρίς να  διαθέτει Σύγκλητο ή Πρυτανεία. Απλά απόρροια του Συντάγματος. 

      Διακριτές περιοχές του τρόπου σπουδών:  Δια ζώσης και εξ αποστάσεως.

      Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος κατά την ενημέρωση των φοιτητών ήταν ξεκάθαρος. Φοίτηση εξ αποστάσεως δια την υποβολής αιτήσεως του υποψηφίου φοιτητή και παράλληλα φοίτηση δια ζώσης κατόπιν Πανελλαδικών εξετάσεων.

      Εδώ όμως χωρά μια διευκρίνηση, που ποτέ δεν έδωσε ο Πρόεδρος, αλλά είναι φυσικό επακόλουθο και αυτονόητο. Ο ηλικιακός περιορισμός των φοιτητών που μέχρι τώρα υπήρχε στο  ΕΑΠ καταργείται αφού υποψήφιοι φοιτητές θα είναι μαθητές, όσοι τελειώνουν το λύκειο με επιτυχία. και μέσω πανελλαδικών εξετάσεων.

      Αυτή η ρύθμιση είναι δίκαιη, αλλά τι θα γίνεται με τους υποψηφίους των αιτήσεων;

      Δεν μπορεί να εισέρχονται ανοικτά στο Πανεπιστήμιο όπως μέχρι τώρα,  χωρίς εξετάσεις με μόνο κριτήριο την ηλικία τους και το απολυτήριο λυκείου! Θα ήταν τρομερά άδικο απέναντι προς τους  υπόλοιπους φοιτητές. Η λύση είναι ήδη έτοιμη και αναφέρεται στο νόμο του Διεθνούς Πανεπιστημίου. Εισαγωγή με ηλικιακά κριτήρια (4 χρόνια από την ημερομηνία έκδοσης του απολυτηρίου λυκείου) και εισαγωγή κατά σειρά προτεραιότητας με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου.  Δίκαια και τακτοποιημένα.

      Συνεπώς η έννοια του "Ανοικτού" όπως γνωρίσαμε μέχρι τώρα καταργείται, αν και όπως ανάφερε στην ενημέρωση του ο Πρόεδρος δεν μπορεί να το κατανοήσει γιατί οι αντιδράσεις,  αφού το εξ αποστάσεως παραμένει...

      Με άλλα λόγια από Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο θα έχουμε το Ελληνικό Εξ Αποστάσεως Πανεπιστήμιο.

      Γενικές βέβαια ρυθμίσεις σχετικά με την περίοδο προσαρμογής και μετάβασης σίγουρα θα υπάρξουν, αλλά σύμφωνα με το σχέδιο της κυβέρνησης μόνο για το τρέχων έτος της συγχώνευσης.

      Άλλωστε στο άρθρο που δημοσιεύτηκε στο ΕΑΠhelp  σχετικά με την επερχόμενη κατάργηση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου αυτό ακριβώς περιγράφει.

      Περιγράφει το μοντέλο της  "Επόμενης Μέρας" και την πιθανή διαβούλευση και σχέδιο νόμου του Υπουργού με βάση τα στοιχεία (τις δηλώσεις του Προέδρου του ΕΑΠ) και τα δεδομένα (το σχέδιο νόμου ενός εξ' αποστάσεως Διεθνούς Πανεπιστημίου)που υπάρχουν μέχρι στιγμής γύρο μας και έχουμε γίνει όπως και εσείς, αποδέχτης όλων αυτό τον καιρό.  Επειδή δεν είμαστε μελλοντολόγοι ή καφετζούδες δεν μπορούμε να προβλέψουμε το μέλλον.

      Η αίσθηση μας όμως, είναι ότι και τα δύο αυτά σοβαρότατα στοιχεία, ταυτίζονται πλήρως και μας δίνουν μια ισχυρή εικόνα για το μέλλον του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, όπως και αυτό μπορεί να ονομαστεί μετά από μια συγχώνευση. 

      Στόχοι και προϋποθέσεις


      Η θέση της Ελληνικής κυβέρνησης είναι γνωστή απέναντι στη δημιουργία  ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα και αποτελεί το “κόκκινο πανί”  για αυτή και τους υπουργούς της.
      παρόλο που αποτελεί  μία από τις μνημονιακές δεσμεύσεις.

      Ωστόσο η μη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων αποτέλεσμα έχει  η Ελλάδα να είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που να μην διαθέτει ιδιωτικά  πανεπιστήμια και να αποτελεί ουραγό των Ευρωπαϊκών εξελίξεων .

       Στον αντίποδα λοιπόν, η ελληνική κυβέρνηση, προσπαθεί να λανσάρει ένα μοντέλο ανοικτής και εξ αποστάσεως  υψηλής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, που να αντιμάχεται και να αντικαθιστά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή οδηγία για την ανώτατη εκπαίδευση .

      Η κυβέρνηση έχοντας ήδη προωθήσει τη δημιουργία του νέου εξ αποστάσεως Διεθνούς Πανεπιστημίου με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ορίζοντας τη  λειτουργία του στα πρότυπα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου,  δημιουργεί ένα νέο πόλο έλξης φοιτητών μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, θέλοντας να ανακόψει το κύμα εξόδου Ελλήνων φοιτητών προς ιδιωτικά πανεπιστήμια της αλλοδαπής και μαζί με αυτό πολύτιμο συνάλλαγμα τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και σε επίπεδο οικονομικού κόστους για τη χώρα.

      Ενώ παράλληλα να δημιουργήσει ένα ισχυρό πόλο έλξης αλλοδαπών φοιτητών στην χώρα μας μπαίνοντας στο παιχνίδι μαζί με την Κύπρο.

      Ο δεύτερος πόλος έλξης υψηλής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στη χώρα μας είναι και θα πρέπει να παραμείνει  το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ίσως όχι με τη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα ως μία κρατική επιχείρηση αλλά ως ένα αυτόνομο Κρατικό Ίδρυμα.

      Για να  επιτευχθεί ο στόχος αυτός το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο θα πρέπει να συγχωνευτεί με άλλα πανεπιστήμια ή πανεπιστημιακά ιδρύματα (όπως τα ΤΕΙ της δυτικής Πελοποννήσου) ώστε να ενισχυθεί η παρουσία του στα πλαίσια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ελλαδικό χώρο.

      Φόβοι και κίνδυνοι


      Μέχρι στιγμής στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο με έδρα του την Πάτρα αποτελεί εγχείρημα και πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Πατρών, όπου και είναι η κύρια δεξαμενή που εφοδιάζει εδώ και αρκετά χρόνια με έμψυχο και άψυχο υλικό το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. 

      Πιθανές σκέψεις για συγχώνευση  του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου με το Πανεπιστήμιο Πατρών, ένα “ισχυρό παίκτη”  ως εναλλακτική πρόταση ,αν και φαντάζει δελεαστική θα είναι ολέθρια για τη συνέχιση του Ανοικτού Πανεπιστημίου όπως το γνωρίζουμε σήμερα.

      Μια πιθανή απορρόφηση του Ανοικτού Πανεπιστημίου θα έχει ως συνέπεια τη μετατροπή του σε ένα “τεχνοβλαστό” του Πανεπιστημίου Πατρών, κατά ένα μέρος,  που θα αφορά αποκλειστικά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Κατά αυτή την λογική το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο θα πάψει  να είναι ανεξάρτητο ως Ίδρυμα και θα αποτελέσει ένα μέρος του Πανεπιστημίου Πατρών.
      Συνεπώς σε μία τέτοια επικείμενη συγχώνευση προϋποθέτει την απορρόφηση του Ανοικτού Πανεπιστημίου  σε μεγάλο ποσοστό, ίσως και πάνω από 80% των σχολών και τμημάτων του, δημιουργώντας πολλαπλά προβλήματα ακόμα και συνάφειας πτυχίων που έχουν ήδη απονεμηθεί από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

      Πρέπει εδώ να επισημανθεί ότι συμφέρον της κοσμητείας και των μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ, ίσως και να είναι η προσχώρηση τους στο Πανεπιστήμιο Πατρών αφού τους εξασφαλίζει και εδραιώνει την ακαδημαϊκή τους οντότητα υπό τη σκέπη ενός ισχυρού πανεπιστημίου .

      Υπό αυτή τη λογική, η πρόταση του προέδρου του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου για συγχώνευση με απορρόφηση του ΤΕΙ Δυτικής Πελοποννήσου από το ίδρυμα, ίσως και να αποτελεί μία “σανίδα σωτηρίας”  προς ανεξαρτητοποίηση και αυτονόμηση του Ανοικτού Πανεπιστημίου ως αυτοτελές ίδρυμα κρατώντας το χαρακτήρα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης απορρίπτοντας βέβαια, κατά ένα βαθμό, την ιδιότητα του “Ανοικτού” πού μέχρι σήμερα γνωρίζουμε.

       Ωστόσο πέρα από τα θετικά ίσως αποτελέσματα , κατά τον κ. Καρδάση,  ενδυνάμωσης και αναβάθμισης του Ανοικτού Πανεπιστημίου με μόνιμο προσωπικό τόσο ακαδημαϊκό όσο και διοικητικό, προϋπόθεση για την αυτοτέλεια και την αυτοδιοίκηση του πανεπιστημίου, θα πρέπει να λάβει  σοβαρά υπόψη του την σύσταση και τη δομή των τρεχόντων προγραμμάτων σπουδών, των σχολών και των τμημάτων του πανεπιστημίου.

      Αν θέλουμε το ΕΑΠ να είναι ο “ισχυρός” μπροστά σε μία επικείμενη συγχώνευση θα πρέπει να προστατέψει άμεσα τμήματα και σχολές που αυτή τη στιγμή προσφέρουν πτυχία χωρίς να έχουν γίνει σαφή  και αναγνωρίσιμα,  ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δικαιώματαοδηγώντας φοιτητές σε απόκτηση πτυχίων χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα.

      Προϋπόθεση δηλαδή της απορρόφησης σε μία πιθανή συζήτηση με τον Υπουργείο Παιδείας ,θα πρέπει να είναι, η άμεση αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων και η διασύνδεση των πτυχίων των σχολών του πανεπιστημίου με την αγορά εργασίας ιδιωτικού ή δημόσιου φορέα, ώς αυτή έχει.

      Διαφορετικά κάθε συζήτηση περί αφομοίωσης θα είναι ελλιπής και εγκυμονεί κινδύνους στην δημιουργία νέων σχολών και τμημάτων με ευφάνταστους τίτλους και με πτυχία χωρίς αντικείμενο. Κάτι που έχουν επισημάνει ήδη από την πλευρά τους οι ακαδημαϊκοί στο ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος.

      Όπως και να χει τελικός αποδέκτης όλων αυτών των αντικρουόμενων ακαδημαϊκών συμφερόντων και των πολιτικών αντιπαραθέσεων που προκύπτουν είναι οι φοιτητές, τόσο του ΕΑΠ όσο και του ΤΕΙ Δυτικής Πελοποννήσου, που για άλλη μία φορά καλούνται να "πληρώσουν το μάρμαρο" ενός κακού και πρόχειρου σχεδιασμού της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας.

        
      Πηγή:ΕΑΠhelp