"Επαναπροσδιορισμός του ΕΑΠ και η αναβάθμιση της λειτουργίας του στην κοινωνία"
"Επαναπροσδιορισμός του ΕΑΠ και η αναβάθμιση της λειτουργίας του στην κοινωνία



Μετά  από ένα μήνα σχεδόν  αναβρασμού στο χώρο του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου που προκάλεσαν οι προτάσεις του προέδρου του κ. Βασίλη Καρδάση περί συγχώνευσης του ΕΑΠ με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος, ο υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου με ανακοίνωσή του “ακύρωσε” κάθε σχέδιο προς αυτή την κατεύθυνση..

Θυμίζουμε ότι η πρόταση του προέδρου της διοικούσας επιτροπής κ.Καρδάση περί συγχώνευση, σε συνδυασμό με τις απαξιωτικές δηλώσεις του ιδίου για το ΕΑΠ, ως θεσμού και ως πανεπιστημιακό ίδρυμα,  στις επιμέρους ενημερώσεις τόσο τον φοιτητών όσο και της ακαδημαϊκής κοινότητας Αθήνας και Θεσσαλονίκης, προκάλεσαν τις έντονες αντιδράσεις όχι μόνο των εμπλεκομένων αλλά όλης της κοινότητας του ΕΑΠ πανελλαδικά.

Το ΕΑΠ δεν είναι ένα απλό πανεπιστήμιο όπως θα ήθελαν μερικοί, αλλά ένα ίδρυμα που αποτελεί τον “βηματοδότη” της εκπαιδευτικής, επιστημονικής και κοινωνικής προόδου και καινοτομίας, παρέχοντας υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακή και επιστημονική εκπαίδευση, σε πανελλαδικό επίπεδο.

Κάθε προσπάθεια λοιδόρισης του ιδρύματος και  μικρο πολιτικών επιδιώξεων,  ήρθε αντιμέτωπο με την κοινότητα του ΕΑΠ,  που σε αυτή,  ακαδημαϊκοί και φοιτητές αποτελούν μία συνεργαζόμενη και αδιαίρετη  οντότητα.  Σε κανένα άλλο συμβατό πανεπιστήμιο δεν υπάρχει αυτή η συνοχή και για κανένα άλλο πανεπιστήμιο φοιτητές , απόφοιτοι , και ακαδημαϊκοί λειτουργούν ως “ένα σώμα”  για την αναβάθμιση  και την ανάπτυξη του πανεπιστημιακού Ιδρύματος.

Η “Ανοικτή και Εξ’ αποστάσεως” πανεπιστημιακή εκπαίδευσή δεν αποτελεί “κατόρθωμα” κανενός, ούτε “τσιφλικι”  οποιοδήποτε προέδρου κάποιας  Διοικούσας, αλλά απόκτημα μιας Παγκόσμιας και συγκεκριμένα για το ΕΑΠ,  Ευρωπαϊκής και Πανελλήνιας κοινότητας με στόχο της εξέλιξη και την πρόοδο της Μάθησης. Στην χώρα μας η 20ετή παρουσία του είναι συνυφασμένη άμεσα με την καινοτομία στην εκπαίδευση και η κοινότητα του αποτελεί παράδειγμα και για τα υπόλοιπα πανεπιστήμια, διδάσκοντας σεβασμό και πολιτισμό.

  Υπό το πρωτοφανές για τα ακαδημαϊκά δεδομένα,  εύρος των αντιδράσεων και την πίεση της κοινότητας του ΕΑΠ, ο Υπουργού Παιδείας “ακύρωσε” όχι μόνο τις προτάσεις του προέδρου της Διοικούσας αλλά και τον ίδιο τον κ. Καρδάση, επιρρίπτοντας ουσιαστικά τις ευθύνες σε αυτόν, για όλη αυτή την αναταραχή που προκλήθηκε τόσο με τις δημόσιες δηλώσεις του όσο και με την απάντησή του σε σχετικό ερώτημα ότι “ουδέποτε δεν ήρθε κάποια τέτοια πρόταση  στο Υπουργείο”, αλλά ίσως και όποια  σχέδια  σκέψεις του υπουργείου περί συγχώνευση του ΕΑΠ με άλλο ίδρυμα.

Παράλληλα ο υπουργός ανέφερε την αλλαγή της Διοικούσας Επιτροπής που θα γίνει κατόπιν πρότασης του Υπουργείου.

Είναι προφανές ότι ο κ.Καρδάσης στην προσπάθειά του  να “επιβάλει” μια ίσως υπουργική γραμμή παρεκτράπει υπονομεύοντας το ίδιο το ίδρυμα που διοικεί, ενώ η όλη συμπεριφορά του εξέθεσε τόσο τον ίδιο όσο και το Υπουργείο. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού υποθέτουμε ότι θα είναι θέμα χρόνου η απομάκρυνσή του. 

Ωστόσο σήμερα εξέδωσε την ανακοίνωσή το ο πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής παρουσιάζοντας τις εξαγγελίες του υπουργού ως "προϊόν της βούλησης του ΥΠΠΕΘ και των προτάσεων της Διοικούσας Επιτροπής στην κατεύθυνση ενίσχυσης του ρόλου του ΕΑΠ στον χώρο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης".

Κατά τον Υπουργό , οι όλες αναφορές του κ.Καρδάση περί “συγχώνευσης και μοναδικού δρόμου επιβίωσης του ΕΑΠ δια της οδού αυτής” αποτελούν παρελθοντικές σκέψεις του προέδρου της διοικούσας και όχι όπως ο ίδιος ο πρόεδρος παρουσίαζε δημόσια ως από κοινού πρόταση του προς διαβούλευση.


Ο Υπουργός παιδείας στην ανακοίνωσή του εξήγγειλε,  την ίδρυση του Εθνικό Κέντρο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών ως σώμα εντός του ΕΑΠ κάτι που πραγματικά αναβαθμίζει το πανεπιστήμιο ως πόλος δια βίου επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για όλες τις βαθμίδες, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο στόχος είναι μέσα από την τεχνογνωσία του ΕΑΠ να επιμορφωθούν οι Έλληνες εκπαιδευτικοί των σχολείων σε όλη την επικράτεια.

Η επιστημονική κοινότητα που θα εργαστεί στον τομέα αυτόν, θα  δώσει κατά τον υπουργό, μετά την ίδρυση του Εθνικού Κέντρου Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών την δυνατότητα αυτονόμησης του ΕΑΠ και του αυτοδιοίκητου.

Ερωτηθείς σχετικά ο υπουργός για την δυνατότητα αυτονόμησης του ΕΑΠ απάντησε ότι “
“Εμείς νομίζουμε με την πρότασή μας ότι χρειάζεται ένα διάστημα για να μπορέσει να διαμορφωθεί, να ολοκληρωθεί, να εδραιωθεί.  Αυτό πρέπει να γίνει με μία διοίκηση που θα προτείνουμε εμείς και με αυτή, ανάμεσα στο ΕΑΠ και στο Εθνικό Κέντρο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών που θα συστεγάζεται μαζί με το ΕΑΠ και θα είχε τη δική του επιστημονική μονάδα... ας ολοκληρωθούν αυτά και θα δούμε στο μέλλον”.

Κύρια ζητήματα όπως το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας, που θα παρέχει δωρεάν το ΕΑΠ σε όλους τους φοιτητές των πολυτεχνικών σχολών, ή η ίδρυση του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου ή οι τριετείς συμβάσεις για ένα ποσοστό μελών ΣΕΠ με το ΕΑΠ αποτελούν “θετικά” βήματα προς αναβάθμιση του Ανοικτού Πανεπιστημίου.

Για το επίμαχο ζήτημα “Επαγγελματικών Δικαιωμάτων” ο κ. Γαβρόγλου έστρεψε τα βέλη του προς την Κοσμητεία του ΕΑΠ δηλώνοντας σχετικά σε ερώτηση ότι το υπουργείο έχει λάβει ένα αιτημα και όχι πρόταση της Κοσμητείας. Συγκεκριμένα δήλωσε , ” Δεν έχει έρθει πρόταση αλλά ένα αίτημα. Θεωρούμε ότι το αίτημά έχει ένα ενδιαφέρον, ζητάμε λοιπόν να μας πουν συγκεκριμένους τρόπους που μπορεί να υλοποιηθεί αυτό, που να είναι νομικά εντάξει και προφανώς και εκπαιδευτικά σοβαρό. Για αυτό επί ενάμιση χρόνο κυνηγάμε τους κοσμήτορες να μας πουν μία πρόταση και υπάρχει απόλυτη σιωπή.Και με την απόλυτη σιωπή δεν εννοώ στο αυτό ερώτημα. Λέμε λοιπόν να διερευνήσουμε αυτό το ερώτημα πρακτικά όχι ότι δεν είναι δίκαιο.”

Σε ερώτημα αν το ΕΑΠ θα παραμείνει ως έχει ο υπουργός δήλωσε ότι  “είμαστε σε μία περίοδο όπου πάντα επαναπροσδιορίζει κανείς το ρόλο του σε μία κοινωνία, Νομίζουμε ότι με αυτό τον τρόπο (τις προτάσεις)  αναβαθμίζεται πραγματικά με δραματικό τρόπο η λειτουργία του ΕΑΠ στον τόπο μας ενός ήδη πολύ επιτυχημένου θεσμού”.

Πηγή ΕΑΠhelp