Ένα βασικό στοιχείο του αντικειμενοστραφή προγραμματισμού είναι η δημιουργία μεθόδων μέσα σε μια κλάση. Με τις μεθόδους υλοποιούμε ουσιαστικά ενέργειες που προσδιορίζουν την οντότητα καθώς και τον τρόπο συμπεριφοράς της μέσα στο πρόγραμμα.
Έτσι με τις μεθόδους μπορούμε ή να ορίσουμε ενέργειες της οντότητας ή να απεικονίσουμε σχέσεις οντοτήτων ή απλά να υλοποιήσουμε έναν υπολογισμό.

Ανάλογα  με τις απαιτήσεις του προγράμματος οι μέθοδοι διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
1. Void
2.Return


Μέθοδος void

Με τις void μεθόδους μπορούμε να υλοποιήσουμε μια ενέργεια ή μια λειτουργία αλλά το αποτέλεσμα να μην μας είναι εκμεταλλεύσιμο άμεσα στην συνέχεια του προγράμματός μας.
Για παράδειγμα μια μέθοδος μπορεί να χαρακτηριστεί void, όταν θέλουμε να αποθηκεύσουμε μια λίστα σε μορφή αρχείου στο δίσκο ή όταν απλά θέλουμε να διαγράψουμε μια εγγραφή από μια Βάση Δεδομένων.
Η γενική σύνταξη της μεθόδου έχει την μορφή:

public void όνομαΜεθόδου(όρισμα){κώδικας  ....}

ενώ το όρισμα μπορεί να είναι ένα αντικείμενο της κλάσης που το οποίο θα επεξεργαστούμε μέσα στον κώδικα της μεθόδου. Το όρισμα μπορεί να είναι ArrayList, Vector, Array, int κτλ.

Παρακάτω δίνετε μια τέτοια μέθοδος η οποία αποθηκεύει έναν Vector σε αρχείο txt στον δίσκο.

public void saveFile(Vector<A> vect){
           try{
                  FileWriter exprortFile=new FileWriter(filename.txt); // το αρχείο που δημιουργούμε
                  PrintWriter export = new  PrintWriter(exportFile);    // εκτύπωση περιεχομένου
                  Iterator point= vect.iterator();                                     //  δημιουργία δείκτη
                  while(point.hasNext()){                                             //  δια πέραση vector
                           export.println( (A)point.next() );                      //  εκτύπωση περιεχομένου vector
                            export.close();                                                 //   διαδικασία εκτύπωσης τέλος
                   }
           }
          catch(IOException ex){
                   System.out.println(ex);
           }
}

Μέθοδος return 

Με τις μεθόδους αυτούς υλοποιήσουμε μια ενέργεια ή μια λειτουργία αλλά το αποτέλεσμα θέλουμε είναι άμεσα ή έμμεσα  εκμεταλλεύσιμο στην συνέχεια του προγράμματός μας.
Τέτοιοι μέθοδοι μπορεί να είναι μέθοδοι υπολογισμού πράξεων, αναζήτησης σε Βάση Δεδομένων, λήψης πληροφοριών ή ιδιοτήτων από οντότητες, δημιουργίας σχέσεων κτλ. δηλαδή είναι από τις πιο πολυσύχναστες μορφές μεθόδων μέσα σε ένα πρόγραμμα.
Μια γενική μορφή των μεθόδων αυτών είναι:

public αντικείμενο επιστροφής όνομαΜεθόδου (όρισμα){κώδικας...return αντικείμενο;  }

Στις μεθόδους αυτές δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει πάντα ένα όρισμα ως είσοδος ή η είσοδος μπορεί να είναι διαφορετική από το αντικείμενο επιστροφής,
π.χ. η μέθοδος get() ή public String getNames(Vector <Customer> vect)

Το αντικείμενο επιστροφής μας καθορίζει τι θέλουμε να επιστρέφει η μέθοδος με την εντολή return στο τέλος του κώδικα και θα πρέπει να είναι της ίδιας μορφής π.χ. στην παραπάνω μέθοδο getNames θα μας επιστρέψει δεδομένα τύπου String από έναν vector τύπου Customer

Ακόμα το τελικό αποτέλεσμα επιστροφής μπορεί να αλλάζει τιμή ανάλογα με την σύνταξη του κώδικα και την χρήση μιας εντολής if  μέσα σε αυτόν π.χ.
......
k=0
if (συνθήκη ){
 k=1;
return k;
}
return k;
σε αυτή την περίπτωση αν αληθεύει η συνθήκη η τιμή του k αλλάζει σε 1 αλλιώς επιστρέφει την τιμή που έχει το k δηλαδή 0.
Εν συντομία μπορούσαμε να γράψουμε την εντολή return ως εξής

return(συνθήκη ? κάνε κάτι : αλλιώς κάνε άλλο)

Στην περίπτωση των μεθόδων return η πληθώρα των χρήσεων τους καθιστά κάθε μέθοδο μοναδική ως προς τον τρόπο υλοποίησης του κώδικα και του περιεχόμενο του. Συνεπώς θα ήταν άδικο να αναφέρουμε μόνο ένα ή δύο παραδείγματα, ενώ  είναι  αδύνατο να παρουσιάσουμε όλες τις περιπτώσεις  προγραμματισμού!