Μείζον ζήτημα έχει ανακύψει με την απόφαση της Υπουργού Παιδείας κα. Κεραμέως με την προς διαβούλευση και κατάθεση διάταξης  για την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων Κολεγίων και ξένων Πανεπιστημίων με εκείνη των αντίστοιχων των δημοσίων Πανεπιστημίων της χώρας μας.

Αν και εκ πρώτης όψεως, θεωρητικά πάντα, υπάρχει μια ευνόητη σύγκριση και αποδοχή, τουλάχιστον για τα πανεπιστήμια και κολέγια χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όμως θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για τον λόγω ότι η προσπάθεια ενσωμάτωσης εκπαιδευτικών συστημάτων της αλλοδαπής και των βαθμίδων εκπαίδευσής, που απευθύνονται σε διαφορετικές κοινωνικό-πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στις χώρες λειτουργίας τους, δεν συνάδουν με εκείνες της ελληνικής και του ελληνικού εκπαιδευτικό συστήματος, πλην ορισμένων εξαιρέσεων.

Το κύριο πρόβλημα εστιάζεται στα κολέγια. Ως επί το πλείστον  εκπαιδευτικά ιδρύματα που ανήκουν στην ιδιωτική εκπαιδευτική βαθμίδα της αλλοδαπής με βάση το Αγγλοσαξονικό και Αμερικανικό σύστημα εκπαίδευσης. Ωστόσο ακόμα και σε αυτά τα συστήματα, τα κολέγια δέχονται διακρίσεις που είναι οι εξής :


 Community Colleges

Τα  Community Colleges ή,  στα  ελληνικά,  Κοινοτικά  Κολέγια  που είναι  διετούς  ή τριετούς  φοίτησης  κολέγια  που  προσφέρουν  προγράμματα  σπουδών  τόσο ακαδημαϊκής όσο και τεχνικο-επαγγελματικής κατεύθυνσης. Όσοι αποφοιτούν από την ακαδημαϊκή κατεύθυνση, έχουν το δικαίωμα να συνεχίσουν τις σπουδές τους –εφόσον το επιθυμούν –σε κάποιο πανεπιστημιακό ίδρυμα. Τα κολέγια συνάπτουν συχνά συμφωνίες  με τα πανεπιστήμια, προκειμένου να κατοχυρώσουν τις σπουδές των αποφοίτων της ακαδημαϊκής κατεύθυνσης.

Τα CommunityColleges είναι κυρίως γνωστά στις Η.Π.Α. για την τεχνικο-επαγγελματική τριτοβάθμια εκπαίδευση που προσφέρουν. Αυτή την κατεύθυνση ακολουθούν κυρίως όσοι δε διαθέτουν τις απαιτούμενες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις ή δεν επιθυμούν να συνεχίσουν σε πανεπιστημιακό επίπεδο σπουδών.

Τα  προγράμματα  της  τεχνικο-επαγγελματικής  κατεύθυνσης  προσφέρουν  υψηλού επιπέδου κατάρτιση και εκπαίδευση, ενώ εφοδιάζουν τους αποφοίτους τους με όλες τις απαραίτητες γνώσεις για να έχουν πετυχημένη πρόσβαση στην αγορά εργασίας.

Στον  ίδιο  άξονα  με  τα CommunityColleges λειτουργούν  και  κάποια  τεχνικο-επαγγελματικά κολέγια που μπορεί να είναι διετούς ή τριετούς φοίτησης και τα οποία –εκτός  από  την  κλασική  τεχνικο-επαγγελματική  εκπαίδευση –προσφέρουν προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων σε τομείς που ομοιάζουν με το επάγγελμα που ήδη  απασχολούνται  ή  σε  τομείς  διαφορετικούς,  εφόσον  επιθυμούν  να  αλλάξουν επαγγελματικό προσανατολισμό.

Τα κολέγια αυτά απονέμουν το  πρώτο  πτυχίο σε επίπεδο  ανώτατων  σπουδών,  το δίπλωμα Associate (το κατώτατο πτυχίο της ανώτατης εκπαίδευσης).

Μπορεί να απονεμηθεί, φέρνοντας τους εξής τρεις χαρακτηρισμούς: το πτυχίο Τεχνών Associate, το πτυχίο Επιστημών Associate και  το  πτυχίο  Εφαρμοσμένων  Επιστημών Associate.
 Αφότου  αποκτηθεί  αυτό  το πρώτο πτυχίο, οι κάτοχοι έχουν τη δυνατότητα να επιχειρήσουν την εισαγωγή τους στο  επόμενο  προπτυχιακό  πρόγραμμα  σπουδών  για  την  απόκτηση  του  πτυχίου Bachelor.

Φυσικά δεν έχουν το δικαίωμα να επιχειρήσουν την πρόσβασή τους σε μεταπτυχιακά  προγράμματα  σπουδών,  καθώς  δε  διαθέτουν  τις  απαραίτητες προϋποθέσεις την προκειμένη χρονική στιγμή. Η  ολοκλήρωση  των προγραμμάτων  σπουδών  για  το  πτυχίο Associate απαιτεί συνήθως διάρκεια φοίτησης 2 τακτικών ετών, εάν και ορισμένα προγράμματα έχουν μεγαλύτερη  διάρκεια  (αυτό  συμβαίνει  σε  περιπτώσεις μη  τακτικής  φοίτησης).

 Το πτυχίο  αυτό  μπορεί  να  απονεμηθεί  είτε  ως  πιστοποίηση  της  ακαδημαϊκής προετοιμασίας  του  φοιτητή  σε  γενικού  περιεχομένου  γνωστικό  πεδίο  είτε  ως πιστοποίηση  κατάρτισης  πάνω  σε  συγκεκριμένο  επαγγελματικό  πεδίο.  Η συμπλήρωση δύο ετών φοίτησης για το πτυχίο Associate αποτελεί προϋπόθεση για τη συνέχιση και ολοκλήρωση μίας 4ετούς φοίτησης για το πτυχίο Bachelor. Υφίσταται και  η  δυνατότητα  μεταφοράς  διδακτικών  μονάδων,  προκειμένου  να  καλυφθεί ορισμένο μέρος των τεσσάρων ετών φοίτησης για την απόκτηση του Bachelor από τα δύο έτη φοίτησης του Associate.

Στην Ελλάδα τα περισσότερα κολέγια που δραστηριοποιούνται είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις  της κατηγορίας Community Colleges με συνέπεια να μην αναγνωρίζεται το πτυχίο τους αφού δεν υπάρχει αντιστοιχία με κανένα εκπαιδευτικό ίδρυμα της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με βάση το Σύνταγμα.


Undergraduate Colleges

Τα Undergraduate Colleges,  δηλαδή  τα  Προπτυχιακά  Κολέγια,  είναι  ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 4ετούς φοίτησης. Τα προγράμματα σπουδών τους είναι τόσο θεωρητικού (π.χ. αγγλική γλώσσα και λογοτεχνία, φιλολογία, ιστορία κ.τ.λ.) όσο και θετικού προσανατολισμού (π.χ. μαθηματικά). Ομολογουμένως δεν είναι εύκολος ο διαχωρισμός τους από τα πανεπιστήμια και ορισμένα μάλιστα κατέχουν και αυτό τον τίτλο, στην ουσία ο διαχωρισμός τείνει να εκλείψει.

Οι βασικές δομές είναι οι ίδιες με εκείνες των πανεπιστημίων  και μια κοινή γραμμή είναι  η απόκτηση του πρώτου πτυχίου –δηλαδή του Bachelor–πραγματοποιείται κατόπιν της επιτυχούς παρακολούθησης 40 και άνω εξαμηνιαίων μαθημάτων!

Τα Undergraduate Colleges καθώς και ορισμένα από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα τα πτυχία τους αναγνωρίζονται από το ελληνικό δημόσιο μετά από την αίτηση του φοιτητή στο αντίστοιχο ελεγκτικό όργανο ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α και να πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις.

Universities

Σε  απόλυτη  αντιστοιχία  με  τα  πανεπιστήμια  της  Ελλάδας,  είναι  τα universities πανεπιστημιακά ιδρύματα των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στα περισσότερα από αυτά η φοίτηση  διαρκεί  4  έτη,  με  εξαίρεση  ιατρικές  ή  πολυτεχνικές  σχολές –όπου  και απαιτείται η συμμετοχή σε ειδικές, ξεχωριστές εξετάσεις, προκειμένου να εισαχθούν οι  ενδιαφερόμενοι.

Οι  σχολές  είναι  ποικίλες  και  τα  προγράμματα  σπουδών διαφέρουν, καθώς κάθε πανεπιστήμιο υπάγεται σε δικούς του κανονισμούς και στους κανονισμούς  της  πολιτείας  όπου  ανήκει.


Κατά συνέπεια το πρόβλημα που είναι υπαρκτό, και σε αυτό που εστιάζεται η προϋποτιθέμενη τροπολογία είναι σε ότι αφορά τα Κοινοτικά Κολέγια που μέχρι στιγμής και δικαίως αναγνωρίζονταν από το ελληνικό δημόσιο ως μεταλυκειακά ιδρύματα σπουδών τα γνωστά μας ΙΕΚ.

Όπως είδη έχουμε γράψει τα Κοινοτικά κολέγια  αποτελούν την πρώτη  εκπαιδευτική βαθμίδα  και όχι πλήρης βαθμίδα τριτοβάθμιας ιδιωτικής εκπαίδευσης. Επομένως κάθε προσπάθεια εξίσωσης της με πανεπιστημιακά ιδρύματα είναι άτοπη, ακόμα και για το Αμερικανικό εκπαιδευτικό σύστημα, και προφανώς εξυπηρετεί διαφορετικά συμφέροντα από το δήθεν και φαινομενικά "ορθό" νομοσχέδιο που προωθεί η σημερινή κυβέρνηση.

Ακόμα και αν είναι απαραίτητο η επιτάχυνση της διαδικασίας αναγνώρισης τίτλων και επαγγελματικών δικαιωμάτων αυτής της βαθμίδας εκπαίδευσης στην χώρα μας, θα πρέπει να γίνει με μεγάλη μελέτη και όχι με μορφή του "κατεπείγοντος"  πόσο μάλλον όταν αφορά στην ουσία εξίσωση ιδρυμάτων   μεταλυκειακής εκπαίδευσης σε πανεπιστήμια!!! αγνοώντας μάλιστα βασικά στοιχεία όπως την υλικοτεχνική υποδομή των ιδρυμάτων, το ακαδημαϊκό επίπεδο του διδακτικού προσωπικού και των παρεχομένων υπηρεσιών, καθώς και το σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος στο οποίο συγκαταλέγονται και οι συγκεκριμένες βαθμίδες εκπαίδευσης της αλλοδαπής.

Για άλλη μια φορά η Παιδεία σε αυτή την χώρα νομοθετείται με βάση την άγνοια και το οικονομικό συμφέρων των υμετέρων της εκάστοτε κυβέρνησης.

Μέσα στο κλίμα αυτό είναι ήδη οι αντιδράσεις από το Αριστοτέλειο Παν. Θεσσαλονίκης τόσο από τους φοιτητές όσο και από την Σύγκλητο που ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου αυτού και την διακοπή της εξίσωσης των πανεπιστημιακών πτυχίων με αυτά των κολεγίων.

Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις αντιδράσεις της διοικούσας του ΕΑΠ αν και όταν αυτές υπάρξουν. Ωστόσο η μόνη αντίδραση που έχει εκδηλωθεί είναι η συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας από φοιτητές και πτυχιούχους του ΕΠΟ για την ολιγωρία του Υπουργείου Παιδείας στο θέμα της ρύθμισης των επαγγελματικών προσόντων των πτυχιούχων του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού. Ένα σοβαρό θέμα, που ωχριά όμως, μπροστά στην εξίσωση των κολεγιακών πτυχίων με αυτά των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας.

Πηγές: -ΤΕΙ Ηπείρου
             -alfavita.gr
             - foititikanea.gr