Δεν μπορώ να κρύψω ότι ως άνθρωπος και ως επαγγελματίας στον χώρο της πληροφορικής είμαι λάτρης της τεχνολογίας και των ανά καιρούς "πολύτιμων" gadget της. Βέβαια δεν "φανατίζομαι" με κάθε τι νέο, αλλά με αυτά που μπορούν να βελτιώσουν την παραγωγικότητα μου στον χώρο της εργασίας μου.
Έτσι αποφάσισα, πριν από μερικές μέρες, να "αναβαθμιστώ" προβαίνοντας στην αγορά ενός νέου tablet. Έχοντας υπόψιν μόνο την συμβατότητα και την συνδεσιμότητα ως επιπλέον κριτήρια, εκτός του οικονομικού προϋπολογισμού που αναγκαστικά κρατήθηκε σε μεσαία επίπεδα ως απόρροια της κρίσης, άρχισα την αναζήτησή μου για συγκεκριμένο μοντέλο.
Ξεκινώντας πρώτα την έρευνα αγοράς μέσα από το internet και στα eshops των πέντε μεγάλων καταστημάτων διαπίστωσα με έκπληξη ότι δεν υπήρχε καμία διαφοροποίηση της τιμής, ούτε κατά ένα λεπτό του ευρώ, έτσι απλά για "ξεκάρφωμα", ενώ η επιλογή χρώματος σε άσπρο ή μαύρο χρεώνονταν επιπλέον και στους πέντε. Απορία μου προκάλεσε το γεγονός ότι μιλάμε για πέντε "διαφορετικές" επιχειρήσεις και προφανώς με διαφορετικούς προμηθευτές.
Οι επιχειρήσεις καρτέλ της Τεχνολογίας στην Ελλάδα:
Πλαίσιο
Της οικογένειας Γεράρδου καθώς είναι και η πρώτη ελληνική επιχείρηση που έστησε e-shop και εγκατέστησε σύστημα logistics, ERP και CRM της SAP προσπαθώντας να καθετοποιήσει τη διαδικασία και ελέγξει τα κόστη.
Public
Διεύρυνε την ισχύουσα εμπορική πολιτική για επιδότηση συσκευών με νέες συνδέσεις δίνουν πλέον τη δυνατότητα για την αγορά παντός είδους τεχνολογικού εξοπλισμού μέσω της επιδότησης για νέες ή ανανέωση συνδέσεων.
Κωτσόβολος
Εστίασε σε κινήσεις μείωσης του κόστους και αναδιαπραγματεύτικε εμπορικές και χρηματοδοτικές συμφωνίες εγκαίρως επιτυγχάνοντας συγκράτηση των οικονομικών μεγεθών παρά τη μεγάλη μείωση των πωλήσεων.
Γερμανός
Απόκτησε πρόσβαση σε κοινό που ψωνίζει κατά παράδοση μέσω ξένων δικτύων με το να συνάψει συνεργασία με την Amazon, και την Westne ενώ έκλεισε τα θυγατρικά καταστήματα Multirama και με συνεργασίες όπως της COSMOTE πέτυχε να πάρει μερίδια αγοράς από παραδοσιακούς παίχτες.
Media Markt
Μετά τον οικονομικό θάνατο της Ηλεκτρονικής Αθηνών και καθώς οι πωλήσεις στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες υποχωρούν στη χώρα μας εμφανίζονται αυξανόμενες. Σε αυτό βοηθά το concept των πολύ φθηνών μικροσυσκευών καθώς και οι εμπορικές συμφωνίες σε διεθνές επίπεδο που έχει η μητρική εταιρία.
Σε όλες αυτές, παρόλο τις επιχειρηματικές "κινήσεις" και συμφωνίες για αύξηση των κερδών και μεριδίου αγοράς και κατά παράβαση της αρχής του ανταγωνισμού, οι τιμές παρέμεναν εκπληκτικά ίδιες. Εξάλλου παραθέτω και τα αντίστοιχα link για να κάνετε μόνοι σας την σύγκριση σε όποιο προϊόν και αν διαλέξετε.
Αγορά από το εξωτερικό
Μην βρίσκοντας καμία διαφοροποίηση στράφηκα στην αγορά του εξωτερικού. Εκεί με περίμενε μια δεύτερη έκπληξη. Μέσα από έγκυρους πωλητές και πάντα από σοβαρές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορείου διαπίστωσα ότι όχι μόνο οι Πλαίσιο - Public - Κωτσόβολος - Γερμανός και Media Markt διατηρούσαν ενιαίο τιμολόγιο αλλά μας κλέβουν συστηματικά.
Το ίδιο προϊόν, ακόμα και στο eshop της κατασκευάστριας εταιρείας, (και προμηθευτή όλων) ήταν κατά 10-30% φθηνότερο! Ενώ στα διάφορα ηλεκτρονικά καταστήματα το κόστος έφτανε έως 80% χαμηλότερο σε σχέση με την τιμή στην Ελλάδα.!!!
'Έτσι προτίμησα την αγορά από το εξωτερικό όχι μόνο της συσκευής αλλά και των αξεσουάρ της.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι η γνήσια θήκη με το γνήσιο πληκτρολόγιο κοστίζει 74$ =69.61€ στο κατάστημα της κατασκευάστριας εταιρείας, ενώ στην Ελλάδα το ίδιο προϊόν 169.90€ !!!
Όπως καταλαβαίνεται η διαφορά αυτή μεγαλώνει στα υπόλοιπα ηλεκτρονικά καταστήματα, με το κόστος αγοράς να πέφτει στα 23$ από 74$. ενώ το κόστος μεταφοράς και τελωνίου μαζί κυμαίνεται από 20 $ με 30$ το πολύ. Δηλαδή μιλάμε για κέρδος 200-300 ακόμα και 500 τις εκατό που δεν πληρώνετε στο εκάστοτε απατεώνα στην Ελλάδα.
Ίσως είναι καιρός να δούμε με περισσότερο "θετικό μάτι" τις αγορές από το διαδίκτυο και πάντα με γνώμονα το συμφέρων μας ως καταναλωτές. Όσο για τις επιχειρήσεις καρτέλ της τεχνολογίας στην Ελλάδα και αν πραγματικά υπάρχει τα συμπεράσματα δικά σας...
Το ότι υπάρχει καρτέλ αυτό είναι σίγουρο, αλλά δεν ξεκινά από τις εταιρίες που αναφέρεις αλλά κυρίως από τις κατασκευάστριες. Είναι λάθος η σύγκριση με μια τιμή στο εξωτερικό μια δεδομένη στιγμή για παράδειγμα 100$ στην Αμερική όταν έρχονται στην Ελλάδα επιβαρύνονται με δασμούς + ΦΠΑ που είναι 24% άρα αμέσως το 100$ γίνεται σίγουρα 150€. Αν τώρα η εταιρία και ειδικά σε επώνυμα είδη δεν δίνει πρόσθετες εκπτώσεις χοντρικής μεταπώλησης ή δίνει πολύ μικρά ποσοστά, καταλαβαίνεις ότι τα πράγματα εκεί που νομίζεις ότι είναι εκμετάλλευση τελικά καταλήγουν σε χαμηλό κέρδος με υψηλότερες τιμές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι τιμές ειδικά στα επώνυμα είδη καθορίζονται από τους κατασκευαστές και ο ενδιάμεσος κύκλος έχει μικρό εμπορικό κέρδος μονοψήφιο ή έως μαξ 20% το οποίο αγγίζει την λειτουργικότητα.
Μην συγκρίνεις επίσης την μεμονωμένη αγορά σου από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα του εξωτερικού (ειδικά αν γίνεται από Κίνα) με το κανονικό εμπόριο που κάνει ένας επαγγελματίας. Αν πιστεύεις ότι τα κέρδη είναι εξωφρενικά δοκίμασέ το εσύ ανοίγοντας ΑΦΜ και εμπορική δραστηριότητα.
Φίλε Ανώνυμε γεια σου,
ΔιαγραφήΣυμφωνώ ότι οι κατασκευάστριες εταιρείες εμπλέκονται ή και κάνουν το "μεγάλο κόλπο", αλλά οι διαφορές από χονδρική σε λιανική στην Ελλάδα είναι άκρως αντίθετες.
Συγκρίνω επώνυμα είδη γιατί μόνο έτσι μπορούμε να μην κατηγορηθούμε για μεροληψία.
Πράγματι η αγορά που εγώ πραγματοποίησα ΛΙΑΝΙΚΗΣ, δεν ήταν από Κίνα αλλά από Αμερική. Και για του λόγου το αληθές το τιμολόγιο μαζί με τους δεσμούς στην Ελλάδα μου κόστισε κάτι λιγότερο από 50€ για ένα προϊόν που ΟΛΑ τα interno-μάγαζα που αναφέρω, εδώ στην Ελλάδα, το χρεώνουν 168€. Και αυτή η τιμή μην μου πεις ότι είναι λόγου του ΦΠΑ 24%, γιατί δεν βγαίνει ο λογαριασμός.
Όσο για τους εμπόρους και τα κόστη αγοράς χονδρικής, από προσωπική πείρα έχουν ένα 40% με 70% έκπτωση από την ΚΑΘΑΡΗ τιμή (χωρίς ΦΠΑ) ανάλογα τις πωλήσεις που πραγματοποιούν. Όσο μεγαλύτερες πωλήσεις και οι παραγγελίες, τόσο περισσότερη είναι η έκπτωση επί του τιμοκαταλόγου.
Η τιμή πώλησης στην λιανική είναι ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 200% με 300% ανεβασμένη σε σχέση με την χονδρική, πολλές φορές αγγίζει το 1000%!!!
Για παράδειγμα, πολλή γνωστή εταιρεία και φίρμα ανδρικών πουκαμίσων στην Ελλάδα πουλά 50-60-70€ το ΤΕΜΑΧΙΟ όταν αγοράζει 5-7€ το ΚΙΛΟ τα πουκάμισα από Ιταλία...και 3-5€ από Τουρκία!
Επειδή και ΑΦΜ έχω και επαγγελματική δραστηριότητα πράγματι για τους μικρο-επαγγελματίες τόσο η οικονομική όσο και η φορολογική ασφυξία είναι μεγάλη. Αλλά δεν μιλάμε για μικρο-επαγγελματίες!
Εκτός και αν το Πλαίσιο - Public - Κωτσόβολος - Γερμανός - Media Markt είναι κάτι τέτοιο. Πιστεύεις πραγματικά ότι με μόνο 20% κέρδος θα επιβίωναν!!!!
Όσο για το "καρτέλ" ΝΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ, αφού οι τιμές δεν διαφοροποιούνται ούτε κατά το ελάχιστο μεταξύ των καταστημάτων αυτών. Και αν γίνονται διαφοροποιήσεις σίγουρα είναι σε προϊόντα που δεν πουλιούνται(δεν υπάρχει ζήτηση) και σε προσφορές μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων αυτών ή είναι προϊόντα με μικρή διάρκεια.πχ. ένα τηλέφωνο με μια μνήμη 4-8GB, όταν πλέον οι απαιτήσεις των λειτουργικών συστημάτων και εφαρμογών είναι από 16GB το ΛΙΓΟΤΕΡΟ!!!
Όπως και να έχει σε ευχαριστώ για το σχόλιό σου.
:)
Σε καμία περίπτωση δεν ισχύουν διψήφια ποσοστά κερδοφορίας ούτε στην χοντρική, ούτε στην λιανική της πληροφορικής και ιδιαίτερα αν μιλάμε για πάνω από 20%...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι τυχαίο ότι μεγάλες εταιρίες κλείσανε κυρίως για αυτό ως βασικό λόγο.
Διάβασε και εδώ https://computersgr.wordpress.com/category/%CE%B5%CE%BC%CF%80%CF%8C%CF%81%CE%B9%CE%BF/
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο κατασκευαστής βγάζει ειδικές τιμές και οι οποίες δίνονται για συγκεκριμένες ποσότητες ή περιόδους (π.χ. HP) όταν λοιπόν το Χ επιχείρηση αγοράσει σε αυτές τις ειδικές τιμές, τότε μπορεί να τις εκμεταλλευτεί ως κράχτη για να δείξει ότι είναι "φθηνή".
Δες τον ισολογισμό του Public που αναφέρεις, είναι 50.000.000€ μέσα -και από άλλες κινήσεις- αλλά. Επίσης δεν πουλάει μόνο πληροφορική. Τα Multirama κλείσανε, το Eshop πτώχευσε άρθρο 99, εταιρίες Χοντρικής όπως Πουλιάδης- Altec κλπ κλείσανε.
Αν πάλι πιστεύεις ότι έχουν 200 και 300% κέρδος, άνοιξε ένα κατάστημα και ξεκίνα!
Καλή Επιτυχία :)
Φίλε Ανώνυμε,
ΔιαγραφήΚαταρχήν σκοπός του άρθρου ήταν να αναδείξει ότι οι εταιρείες πληροφορικής στην Ελλάδα λειτουργούν υπό ΕΝΑ και ΜΟΝΟ ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟ καθορίζοντας έτσι τις τιμές κατά το δοκούν και όχι μόνο για τα ποσοστά κέρδους τους. Λειτουργούν ουσιαστικά με την φιλοσοφία ενός καρτέλ, και είναι ολοφάνερη η ενδοεταιρική συνεννόηση τους, με τελικό αποδέκτη μόνο τη τσέπη τους και εις βάρος των καταναλωτών.
Ακόμα με ζωντανά παραδείγματα, εντοπίζεται η διαφοροποίηση των τιμοκαταλόγων τους σε σχέση με το εξωτερικό, που συγκεκριμένα παρουσιάζει τρομερά μεγάλες αποκλίσεις και αυτό είναι αναμφισβήτητο!!!
Ως καταναλωτής προϊόντων τεχνολογίας αυτό που τελικά με ενδιαφέρει είναι πόσα λεφτά θα "χάσω" από το πορτοφόλι μου για την αγορά ενός προϊόντος και όχι το αν η τάδε ή η δείνα εταιρεία θα κερδίσει 20-50-70-100-300 τις εκατό. Και σε αυτή την περίπτωση κερδίζουν ΠΟΛΛΑ όπως αποδεικνύεται.
Γενικά οι εταιρείες (και όχι μόνο στον κλάδο της τεχνολογίας) παίρνουν ρίσκα και επιχειρηματικές αποφάσεις που αν δεν "αφουγκραστούν" έγκαιρα τους κινδύνους οδηγούνται σε λουκέτο.
Όπως και αυτές που αναφέρεις και αποτελούν τρανά παραδείγματα επιχειρηματικής "κακοδιαχείρισης" με μεγαλύτερο αυτό του e-shop, που ο λόγος του λουκέτου του ήταν, όχι το "χαμηλό κέρδος" αλλά το μεγάλο και ανούσιο "άνοιγμα" από την ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα στην φυσική παρουσία, ανεβάζοντας το κόστος συντήρησης στα ύψη.
Ακόμα επιχειρηματικές "εξυγιάνσεις" και επιλογές ή στρατηγικές(βλέπε Multirama) δεν οφείλονται στο χαμηλό κέρδος αλλά στις πιο "κερδοφόρες" για τον επιχειρηματία συμφωνίες που κλείνει με άλλους οικονομικούς εταίρους.
Ένα μεγάλο παράδειγμα τέτοιου επιχειρηματικού "ελιγμού" ήταν και η έγκαιρη (στην αρχή της κρίσης) αποχώρηση από την Ελλάδα της Γερμανικής SATURN.
Όσο για τον Πουλιάδη, η πτώση του δεν οφειλόταν στην έλλειψη κερδοφορίας, αλλά άρχισε να παρασύρεται από την πτώση του χρηματιστηρίου, και όχι μόνο, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του. Διάβασε αυτό το άρθρο : http://www.dealnews.gr/politiki/item/11611-%CE%97-%CE%AC%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CE%BF%C0%8B%0Bs%AD%CBs%E00L%F8%EC%F8%3C%EBr%DC%EB%AC%EB%1C%EB%92%DC%F8L%EB%F2%DC*%BC%EB%1C%EB%DC%13:%BF:%FF#.WIW2hH1hmXc
Όσο για το blog που μου αναφέρεις καταλαβαίνω ότι, ο δημιουργός του ,όπως αναφέρει και ο ίδιος, ήταν ένας μικρο-έμπορος, και δικαιολογημένα, να είναι αγανακτισμένος με όλα αυτά, θύμα των "καρτέλ" και του "βρόμικου συστήματος της διαπλοκής" όπως και ο ίδιος αρθρογραφεί. Αλλά σου επαναλαμβάνω, ΔΕΝ μιλάμε για μικρο-επιχειρηματίες ή μεταπωλητές τεχνολογίας.
Μιλάμε για τα ίδια μεγάλα "ψάρια" που κερδίζουν 200% και 300% στις πλάτες όλων μας.